Czy warto zatrudnić prawnika podczas sprawy rozwodowej
Rozwód z całą pewnością nie należy do przyjemnych wydarzeń w życiu, nawet jeśli małżonkowie wykazują dobrą wolę i starają się dojść do porozumienia. Niestety często bywa tak, że o dialog jest niezwykle trudno, zwłaszcza jeśli trzeba rozstrzygnąć takie kwestie jak podzielenie się opieką nad dziećmi czy wspólnym majątkiem. Właśnie w takiej sytuacji warto skorzystać z pomocy prawnika. Niektórym takie rozwiązanie wydaje się być niepotrzebnym wydatkiem, ale jedno jest pewne ? kiedy targają nami silne emocje, trudno o trzeźwą ocenę sytuacji, co często prowadzi do zbyt pochopnych działań. Prawnik nie jest zaangażowany w sprawy małżonków, dlatego jako osoba z zewnątrz będzie potrafił podpowiedzieć najbardziej rozsądne rozwiązania.
O roli mediatora
Mediator nie ma władzy podejmowania decyzji merytorycznych. Jego celem jest pomoc zwaśnionym stronom w dobrowolnym osiągnięciu ich własnego, wzajemnie akceptowanego porozumienia w spornych kwestiach. Jest osobą moderującą wspólną dyskusję stron, dążących do wypracowania wspólnego porozumienia.
W 1996 roku Helsińska Fundacja Praw Człowieka wykształciła pierwszą grupę mediatorów na bazie metody Williama Lincolna, tj. Conflict Resolution & Research Institute, Washinton DC, która obecnie jest stosowana przez ponad 800 mediatorów pracujących w sprawach ze zlecenia sądu.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Mediacje#Rola_mediatora
Sędzia - status prawny
Od 1989 sędziów powołuje Prezydent RP na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa.
W Polsce pozycję ustrojową sędziów, ich prawa i obowiązki, zasady powoływania i odwoływania na stanowiska oraz wynagradzania regulują:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej,
Ustawa z dnia 23 listopada 2002 r. o Sądzie Najwyższym (Dz. U. z 2013 r. poz. 499, ze zm.),
Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. ? Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 133, ze zm.),
Ustawa z dnia 25 lipca 2002 r. ? Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1647, ze zm.),
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. ? Prawo o ustroju sądów wojskowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 358),
Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 293),
Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 925, ze zm.).
Do podstawowych ustrojowych zasad związanych z tym zawodem należą, we wszystkich rodzajach sądownictwa:
niezawisłość,
nieusuwalność,
niedopuszczalność przeniesienia na inne miejsce służbowe bez zgody sędziego (z wyjątkami),
immunitet formalno-materialny.
Atrybuty te nie dotyczą w pełnym zakresie sędziów Trybunału Konstytucyjnego, którzy wybierani są przez Sejm na kadencje (nie pełnią służby bezterminowo) oraz w niewielkim zakresie dotyczą sędziów Trybunału Stanu, którzy pełnią te funkcje niezawodowo, jako że Trybunał Stanu orzeka tylko w przypadku potrzeby zwołania go i sędziami, wybieranymi również na kadencje, są prawnicy wykonujący inne zawody.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/S%C4%99dzia