Smary w łożyskach
Łożyska są stosowane wszędzie tam gdzie konieczne jest niskooporowe toczenie. Działają one w ten sposób, że między dwoma metalowymi pierścieniami umieszczone są metalowe kulki lub walce. To właśnie te kulki umożliwiają łatwe przemieszczanie dwóch pierścieni względem siebie. Łożysko bez smaru bardzo szybko by się zatarło na skutek działania sił tarcia.
To właśnie smary łożyskowe zapewniają gładką i bezawaryjną pracę łożysk - nawet pod bardzo dużym obciążeniem. Takie smary stosuje się w łożyskach kół samochodowych i w maszynach przemysłowych.
Smar łożyskowy musi się charakteryzować wysokimi parametrami odporności na wysokie temperatury bo łożysko podczas pracy potrafi się rozgrzać do kilkuset stopni. Jeśli smar nie był by odporny to natychmiast stracił by właściwości smarne i łożysko by się zatarło. Co w oczywisty sposób prowadziło by do jego uszkodzenia i unieruchomienia samochodu lub maszyny.
Montaż części zamiennych o złej jakości
Awarie samochodowe zdarzają się stosunkowo często i potrafią skutecznie utrudnić życie kierowcom. Bardzo często ich przyczyną jest zły stan techniczny pojazdu, z którego wielu kierowców nawet nie zdaje sobie sprawy, ponieważ wydaje im się, że starszy pojazd musi wydawać z siebie głośniejsze dźwięki w czasie jazdy oraz sprawiać co jakiś czas trudności przy jego zapalaniu. Warto również pamiętać, że montaż tanich części zamiennych o złej jakości nie jest dobrym sposobem na wprowadzanie oszczędności w korzystaniu z samochodu, ponieważ może doprowadzić do wystąpienia awarii samochodu po upłynie jakiegoś czasu od ich założenia. Podobnie jest z używaniem oleju silnikowego o złej jakości, który może obniżać żywotność silnika.
Maszyny nie działają bez smarowania
Każda maszyna wymaga smarowania. Wszędzie tam gdzie jeden ruchomy element porusza się w kontakcie z powierzchnią innego ruchomego elementu niezbędne jest zastosowanie smarów.
Smarowanie elementów, zwłaszcza pracujących pod dużym obciążeniem jest dla nich niezwykle istotne. Smary i oleje mają za zadanie zmniejszenie sił tarcia - dzięki temu maszyna działa znacznie płynniej i nie zużywa się.
Ważną rzeczą jest stosowanie prawidłowych preparatów smarujących do odpowiednich warunków. Przykładowo - nie da się zastosować gęstego smaru w silniku spalinowym - konieczny jest olej a i to o odpowiednio dobranej gęstości do rodzaju silnika i stopnia jego zużycia. To właśnie gęstość oleju ma zasadniczy wpływ ma jego zdolności smarowania silnika - odpowiedni olej zapewnia równe smarowanie wszystkich elementów oraz poprawia szczelność komory spalania. Olej zużyty lub o nieprawidłowych parametrach będzie skutkował gorszą pracą silnika, spadkiem mocy i podwyższeniem głośności pracy.