Outsourcing z zakresu ochrony przeciwpożarowej jest często oferowany przez firmy działające w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy. Co jednak należy rozumieć przez samo pojęcie outsourcingu? Usługa outsourcingu polega na niczym innym, jak na przekazaniu pewnych funkcji firmie z zewnątrz. W przypadku ochrony przeciwpożarowej chodzi o przekazanie spraw z tym związanych do realizacji firmie BHP. Dzięki korzystaniu z usługi outsourcingu pracodawca nie musi się martwić o kwestie związane z PPOŻ, ponieważ wszystkim tym zajmie się odpowiednia firma. Największą zaletą outsourcingu jest to, że sprawy związane z ochroną przeciwpożarową są powierzone w ręce wykwalifikowanych specjalistów. Specjaliści do spraw PPOŻ oraz strażacy pomogą spełnić danej firmie wymagania dotyczące ochrony przeciwpożarowej, zawarte w przepisach prawnych. W ramach outsourcingu ochrony przeciwpożarowej są także przeprowadzane audyty, aktualność przeglądów i legalizacji sprzętów gaśniczych oraz ogólne zwiększenie poziomu bezpieczeństwa.
Praca w poszczególnych zawodach wiąże się z różnymi zagrożeniami, wynikającymi ze specyfiki pracowania w danym miejscu. Oczywistym wydaje się fakt, że w wykonywaniu niektórych prac ryzyko zawodowe jest znacznie wyższe. Przykładowo, zagrożenia wynikające z prac budowlanych będą się znacząco różniły od tych prac, które są wykonywane w biurach czy innych placówkach. Przy pracy w laboratorium, gdzie przechowywane są różne szkodliwe chemikalia, ryzyko zagrożenia zdrowia pracowników będzie wyższe, więc konieczne jest zachowanie odpowiednich środków ostrożności. Jednym z obowiązków pracodawcy wobec pracownika jest określenie ryzyka zawodowego. Wystawianiem oceny ryzyka zawodowego zajmują się specjaliści pracujący w branży z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Przy wystawianiu oceny ryzyka zawodowego niezbędne jest wzięcie pod uwagę różnych zagrożeń wynikających z wykonywania danego zawodu. Zlecenie wystawienia takiej oceny odpowiedniej firmie zajmującej się BHP daje gwarancję pracodawcy, że zajmą się tym odpowiednio wykwalifikowane osoby,
Mimo zachowania wszystkich niezbędnych zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, może się zdarzyć, że jednak dojdzie do nieszczęśliwego wypadku. Warto więc wiedzieć, co należy zrobić w takiej sytuacji i co należy do obowiązków pracodawcy. Przede wszystkim, pracodawca musi przygotować pełną dokumentację powypadkową w przeciągu 14 dni od zgłoszenia wypadku w pracy. Wszelkie sprawy związane z postępowaniem powypadkowym oraz sporządzeniem odpowiedniej dokumentacji można powierzyć firmie BHP. Pracodawca ma wtedy pewność, że wszystko zostanie właściwie opracowane i przygotowane do następnych kroków związanych z postępowaniem powypadkowym. Powierzenie spraw z postępowaniem powypadkowym w ręce profesjonalistów jest najlepszym rozwiązaniem dla pracodawcy, ponieważ daje gwarancję sporządzenia pełnej i rzetelnej dokumentacji. Po złożeniu odpowiedniej dokumentacji powypadkowej firma, która zajmuję się postępowaniem powypadkowym, poinstruuje pracodawcę o kolejnych krokach w postępowaniu oraz jego obowiązkach w tym zakresie.
Pod skrótem BHP kryje się nic innego, jak bezpieczeństwo i higiena pracy. Bezpieczeństwo i higiena pracy jest powszechnie używaną nazwą na zbiór zasad dotyczących bezpiecznego oraz higienicznego wykonywania pracy. Zasady BHP są ściśle określone przez przepisy zawarte w dziesiątym dziale Kodeksu pracy. Bezpieczeństwo i higiena pracy są również osobną dziedziną wiedzy, w skład której wchodzą zagadnienia z innych dziedzin naukowych, takich jak medycyna pracy, ergonomia, psychologia pracy. BHP jako dziedzina wiedzy zajmuje się kształtowaniem właściwych warunków pracy. Natomiast bezpieczeństwo i higiena pracy traktowane jako zbiór przepisów są nadzorowane i kontrolowane przez Państwową Inspekcję Pracy. Co więcej, istnieją firmy zajmujące się sprawami związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy, które oferują szeroki zakres usług. Przykładowymi usługami z zakresu BHP są - outsourcing, wykonywanie audytów, przeprowadzanie różnego rodzaju szkoleń oraz ocena ryzyka zawodowego czy też prowadzenie postępowania powypadkowego.
Przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy jest obowiązkowe w wielu miejscach pracy, a zapewnienie odpowiednich warunków pracownikom leży po stronie pracodawcy. Firmy zajmujące się szeroko pojętą branżą BHP często oferują usługę zwaną outsourcingiem. Polega to na niczym innym, jak na przejęciu wszystkich spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy przez odpowiednią firmę. Dzięki usłudze outsourcingu pracodawcy mogą powierzyć sprawy BHP swojej firmy w ręce profesjonalistów. Takie rozwiązanie jest korzystne dla obydwu stron, zarówno dla pracodawców, którzy przekazują kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy, jak i dla firmy, która je przejmuje. Pracodawcy poprzez powierzenie spraw związanych z BHP odpowiedniej firmie, mają gwarancję, że wszystkie wymagane procedury zostaną spełnione. Dzięki profesjonalnemu podejściu firm zajmujących się bezpieczeństwem i higieną pracy, w tym często także ochroną przeciwpożarową, pracodawca może być pewien, że usługa outsourcingu będzie przeprowadzona na wysokim poziomie.